Add to Google Reader or 
Homepage

۱۳۸۹ بهمن ۷, پنجشنبه

آه که جمهوریتان شد فنا " پیرهن لاشخوران شد عبا

یکی از زیباترین قطعات میرزاده عشقی ، شعرۑسٺ با نام ( مظهر جمهوری ) . تاریخ نگارش شعر برمیگردد به زمان برکناری احمد شاه قاجار توسط مجلس و زمزمه هایی برای تغییر نوع حکومت از سلطنتی به جمهوری . که به جمهوری رضا خانی معروف شد . افراد زیادی از روشنفکران آن زمان از قبیل ملک الشعرا و میرزاده عشقی با آن طرح مخالفت کرده و آن را توطعه ای انگلیسی میدانستند . میرزاده عشقی هم مخالفت خود را با جمهوری رضاخانی با این شعر ابراز میدارد که در نهایت دستمایه ای هم میشود برای قتل او . و اما در اینجا سعی کرده ام که مناسب با حال و روزگار امروز ایران از این شعر استفاده کنم . با این امید که مقبول حال واقع شود
مظهر جمهوری ( مموتی ) 
من مظهر جمهورم ، الدرم و بولدرم ، از صدق و صفا دورم ، الدرم و بولدرم
من قلدر پر زورم ، الدرم و بولدرم  مامورم و معذورم الدرم و بلدرم
من قائد جمهورم ، الدرم و بلدرم
اڣعۑ ( حیدر مصلحی )
من  اڣعۑ پیچانم ، آمنا و صد قݩا ، زهر است به دندانم ، آمنا و صد قݩا
من دشمن ایرانم ، آمنا و صد قݩا ، من فاقد ایمانم ، آمنا و صد قݩا
جغد ( رحیمی معاون اول )
 من جغد نوا خوانم ، بر بام تو ، قو قو قو ، من لاشخور پستم ، همنام تو ، قو قو قو 
کردست مرا فربه اطعام تو ، قو قو قو ،  افتم به هوای پول در دام تو ، قو قو قو 
بر دوش تو پرانم ، آمنا و صد قݩا  
موش ( جنتی دبیر شورای نگهبان )
 من موشک مسکینم ، پا بند تو ، جیر جیر جیر ، کردست مرا سرمست ، لبخند تو ، جیر جیر جیر  
در دزدی و کلاشی مانند تو ، جیر جیر جیر
تا نرم شود دندم ، چون دند تو ، جیر جیر جیر
من دست به دامانم آمنا و صد قݩا
سگ ( احمد خاتمی )
من توله تفلیسم ، عف عف ، اخوی عف عف
انبانه ی سفلیسم ، عف عف ، اخوی عف عف
هم مکتب ابلیسم ، عف عف ، اخوی عف عف
من مظهر تدلیسم ، عف عف ، اخوی عف عف
من منتظر نانم ، آمنا و صد قݩا                                                                                                                                                                                                                                                                                        
 الاغ ( پیر خامنه )
من کره خر زارم ، عرعر ابوی ، عرعر
حیوان علف خوارم ، عرعر ابوی ، عرعر
جفتک زن احرارم ، عرعر ابوی ، عرعر
پالان قجری دارم ، عرعر ابوی ، عرعر
مستوجب احسانم ، آمنا و صد قݩا
گربه ( حسین شریعت نداری ) 
من پیش پشیم ، مو مو ، گربه ی علیم ، مو مو
خلقند همه شاهد ، بر مهملییم ، مو مو
انگشت نمای خلق ، در بزدلییم ، مو مو 
سرگنده نیم چون شیر ، سر پشکلییم ، مو مو
 مداح و ٽنا خوانم ،  آمنا و صد قݩا
مردم میگویند : ای مظهر جمهوری ، هی هی ، جبلی قم قم
جمهوری مجبوری ، هی هی ، جبلی قم قم
مسلک نشود زوری ، هی هی ، جبلی قم قم
تا کی پی مزدوری ، هی هی ، جبلی قم قم
لاشخور ( سردار رادان )
من که یکی لاشخور آزاده ام ، بهر فروش وطن آماده ام 
لنگ بود امشبه عراده ام ، در پی این تازه لش افتاده ام
تا بکنم لقمه ای از آن جدا ، آه که جمهوریمان شد فنا    
شغال ( محمد یزدی )
شغالی آنجا سر تابوت بود ، از سخن لشخوره مبهوت بود
نوحه کنان ، در طلب قوت بود ، عاشق سرداری ماهوت بود
پوزه به گل مالید و گفت ای خدا ، آه که جمهوریمان شد فنا 
لاشخوران جانب لش پر زدند ، از غم این فاجعه بر سر زدند
بر سر و بر سینه مکرر زدند ، چنگ به تابوت پر از زر زدند
سهم ربودند از آن سکه ها ، آه که جمهوریشان شد فنا
مصباح یزدی :
یک سگ ولگرد عقب مانده بود ، دیر ترک نوحه ی خود خوانده بود
زوزه کشان در پی لش رانده بود ، بوی لشش معده  گدازنده بود
هو زدی اندر پی شاه و گدا ، آه که جمهوریمان شد فنا
دهقان :
دید یکی زارعک لخت و عور ، لشکشی لاشخوران را ز دور
گفت که ای مست شراب غرور ، حسرت خلافت ببر سوی گور
آه یتیمان فقیر از قفا ، شکر که جمهوریتان شد فنا !

   

  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

2 نظرها:

ناشناس گفت...

دوست گرامیم بوتیمار عزیز درود برشما
اگرچه باتشبیه این اهریمنان به حیوانات " درحق آنان (یعنی آن حیوانات مظلوم) جفاکردی ولی دستتان درد نکنه خیلی زیبابود وتمنا دارم که همواره مقالات کافه نادری را به فیس بوکم ارسال بداری که بسیارسپاسگزارخواهم بود ولذا سروده ای را دراین کامن میگذارم که بخش اول آن متعلق به شماها وبخش دوم رانیز بسمت این اهریمنان پرتاب میکنم

پاکان واهریمنان
ای آنکه درصداقت وپاکی سرآمدی
کامت بکام وعمر توهم پردوام باد
چون سیرتت نکو بُوَد و گفتمان نکو
پاداش نیکی ات به جهان مستدام باد
برهر کران که پای نهی گل ستان شود
عطر وجود پرگهرت با دوام باد
شوروشعف نتیجه کردار نیک توست
هم انگبین وشهد وشرابت بکام باد
شیر حلال خورده ای ولقمه حلال
رحمت به روح آن پدرت هم به مام باد
باید که ریخت گُل به ره وپای تاسرت
صدآفرین ُو" زه " به توعالی مقام باد
آزاده ای به حرف وعمل " می ستایمت
فرشت زمین وجمله فلک برتو بام باد
اما توایکه مایه ننگی براین بشر
نفرین این جهان به تو ابلیس تام باد
درشکل آدمی وملبّس به جامه اش
اهریمنی به باطن وننگت تمام باد
نام دد ارکه برتونهم وهن آن دد است
خواهم زحق که عمر کثیفت تمام باد
حیف است نعمتان زمین بهر چون تویی
حتی هوای این کره برتو حرام باد
آلوده گشت فکرم ازاین یادآوریت
لعنت به فکرشوم تو" تام وتمام باد
ای( مهر) ازچه یاد ز اهریمنان کنی
لعنت به هرچه جانی واین سان مرام باد

Boutimar گفت...

درود بر بابک مهر آیین نازنین ، هم سپاس از توجهت ، هم سپاس از این شعر بسیار زیبا ، حتما اوامر شما اجرا میشود و به فیسبوک شما خواهم فرستاد ، شاد ، پیروز و سربلند باشید ، به امید پیروزی

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 کافه نادری.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده